maandag 28 juli 2014

Bietjes en sjalotten tarte tatin

Bron: GoodFood augustus 2014

Voor 4 personen als voorgerecht, 2 personen als hoofdgerecht

  • 50 gr boter
  • 12 sjalotjes
  • 1/2 eetl olijfolie
  • 50 gr walnoten (of pecannoten)
  • 2 teentjes knoflook
  • takje rozemarijn
  • 2 eetl maple syrup
  • 2 eetl rode wijnazijn
  • peper/zout
  • 12 kleine bietjes of 12 stukken
  • 225 gr bladerdeeg *
  • rucola (voor serveren)

 

Oven voorverwarmen op 220 gr en bakvorm naar keuze invetten.

De sjalotten zachtjes bakken in de olijfolie tot ze zacht en goudkleurig zijn. Krijgen ze al teveel kleur en zijn ze nog niet zacht, voeg dan een beetje water toe en plaats deksel op de pan.

Doe de boter in een andere pan en voeg noten, knoflook, rozemarijn, maply syrup en azijn toe. Voeg peper en zout naar smaak toe en laat zachtjes koken totdat het stroperig is.

DSC01463

Voeg de sjalotten toe en roer door zodat ze helemaal bedekt zijn met stroopje.

Schep de sjalotten met de saus in het ingevette bakblik en voeg de (in stukken gesneden) bietjes toe.

DSC01464

Rol het bladerdeeg uit zodat dit een beetje groter is dan het bakblik. Leg het deeg over het sjalotten/bieten mengsel en duw het aan de zijkanten aan binnen het bakblik. Maak in het midden een kruis met een mes zodat de stoom die tijdens het bakken ontstaat kan ontsnappen.

Bak 15-20 minuten totdat het deeg goudkleurig gebakken is. Laat dan een paar minuten in het bakblik afkoelen en draai dan om op een bord om te serveren.

DSC01465

Garneer met de rucola (ik gebruikte andere sla).

 

DSC01467

 

*In het originele recept wordt kant en klaar all-butter puff pastry gebruikt. Te vervangen door een aantal vellen kant en klaar bladerdeeg of door dit zelf te maken.

 

De nieuwe GoodFood kwam net binnen voordat wij op vakantie gingen en het was een nummer om van te smullen.  Bij het doorbladeren markeerde ik al zo 10 recepten die ik wel een keer wilde uitproberen. Ter inspiratie maar meegenomen en het kwam ervan om een paar recepten uit te proberen. Ik heb ze niet steeds gefotografeerd, maar ze waren allemaal lekker. Het bovenstaande recept was het eerste dat ik probeerde en we vonden het heerlijk. Omdat ik in Engeland was hebben de all-butter puff pastry kant en klaar gekocht (er is een grens aan wat je op vakantie zelf maakt) en dat was ook lekker. Toch ook wat anders dan het bladerdeeg dat je in Nederland koopt, het is een dik pak met deeg dat je zelf uitrolt.

De volgende keer ga ik een deeg zelf maken. Staat voor deze week op het programma en als het lukt zet ik het wel op dit blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten