donderdag 16 oktober 2014

Brood met cranberries en walnoten

Cranberry en walnootbrood2

Bron: The Bread Baker’s Apprentice van Peter Reinhart

Ingrediënten (omgerekend en afgerond*)
  • 380 gram tarwebloem
  • 40 gram suiker
  • 5.5 gram zout
  • 11 gram instant gist
  • 1.5 eetlepel sinaasappel (of citroen) extract
  • 2 grote eieren
  • 115 gram karnemelk op kamertemperatuur
  • 30 gram zachte boter
  • 55-110 gram water
  • 250 gram gedroogde cranberries (in mijn brood zit minder, ik had 150 gram)
  • 85 gram grof gehakte walnoten
  • 1 ei voor het glanslaagje

  1. Meng bloem, suiker, zout, gist, sinaasappel extract, eieren, karnemelk en boter eerst tot een deeg. Voeg water beetje bij beetje toe. Gebruik zoveel water totdat het een zacht, kneedbaar deeg is (Peter Reinhart geeft geen exacte hoeveelheden water op. Hij geeft altijd een minimum/maximum hoeveelheid aan. Europees bloem neemt bijvoorbeeld minder water op dan Amerikaans bloem, dan is het belangrijk iets minder water toe te voegen, ik kwam uit op 80 gram met mijn bloem van de plaatselijke molen).
  2. Kneed het deeg totdat het nog wel wat plakkerig aanvoelt, maar niet echt kleeft (tacky, not sticky), met de hand of in een keukenmachine. Voeg vervolgens eerst de cranberries toe en meng ze door het deeg, vervolgens de walnoten. Kneed totdat ze goed door het deeg gemengd zijn.
  3. Plaats het deeg in een met neutrale olie ingevette kom, dek af met plastic folie en laat ongeveer 2 uur rijzen (of totdat het in volume verdubbeld is).
  4. Verdeel het na deze eerste rijs in 3 stukken, rol deze stukken uit tot lange rollen en maak er een vlecht van. Duw begin en eind goed tegen elkaar aan.
  5. Klop het ei los en bestrijk het deeg hiermee, bewaar de rest van het ei
  6. Laat onafgedekt  ongeveer 90 minuten rijzen, weer totdat het bijna in volume verdubbeld is.
  7. Verwarm de oven ondertussen op 160-170 graden
  8. Na de tweede rijs het brood nogmaals met het losgeklopte ei bestrijken
  9. Bak het brood 25 minuten, draai het bakblik dan 180 graden om een egaal bakresultaat te krijgen en bak nogmaals 25-30 minuten. De interne temperatuur moet 85-87 graden zijn.

 IMG_0144
IMG_0147

Een heerlijk brood dat ook lekker zal zijn met andere noten of rozijnen. Erg lekker met een beetje boter.
Ik heb het gebakken bij 170 graden, maar zal de volgende keer 160 graden gebruiken. Mijn korst was toch nog iets te doorbakken. Peter Reinhart geeft bij dit recept aan dat dit soort zoetere broden altijd bij een lagere temperatuur gebakken moeten worden. Anders verbrandt de buitenkant en is de binnenkant nog niet goed gaar. Ook heb ik de temperatuur niet gemeten aan het eind van het bakken. Bleek geen punt.


* Het originele recept is in cups/ounces. Ik reken ounces om en rond dan af. Bijvoorbeeld 13.5 ounces= 13.5 * 28.3= 382, dan maak ik daar 380 van)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten